30/10 – 2018

4 UTVALGTE SPILL – HØSTEN 2018

Det er kommet tonnevis av spill dette året som sluker tiden til alle gamere i nesten alle sjangre. Vi har bestemt oss for å skrive om 4 flotte titler selv om det er enormt mange flere vi gjerne skulle skrevet om (Anthem, Sekiro: Shadows Die Twice, Devil May Cry 5 og Fallout 76 for å nevne noen). Men vi må velge og det er ikke akkurat lavt forventningsfulle, crappy spill med dårlig rykte vi fremhever her.

 

Hitman 2

Kompleksitet er et stort stikkord for Hitman spillene og vi er stor fan av spill som ikke er lineære. Hitman 2 har 6 ENORME nivåer med så mye komplekse metoder å ta ut målene på at det vil ta VELDIG lang tid om du skulle prøvd ut alle. For å gi et eksempel på 1 metode på et nivå hvor du skal ta ut et mål under et race i Miami:

Finn en vei til VIP området i stadionet der racet er i gang, ta ut en sikkerhetsvakt for å stjele klærne hans slik at du kan komme deg dypere inn i bygningen. Så må du finne en bartender, ta han ut og så stjele hans klær. Nå kan du helle gift i drinken til en av målets mekanikere som ender opp på toalettet på grunn av spysyke. Ta han ut og deretter stjel klærne hans. Endelig kan du gå ned til pit-stoppen. Vent på at målets bil kommer for å skifte dekk, fest så en bombe i fenderen og la han kjøre av gårde. Detoner bomba så fort du finner et sted å se på fyrverkeriet.

Dette høres jo så lett ut at en (trent) ape ville klart det? Langt ifra. Det er fullstappet med folk overalt, vakter kjenner hverandre, vanlig AI kan fatte mistanke og folk kan se deg komme bak dem i speil. For oss så er det en del av Hitman-pakka å vite at man har mange alternativer, alternative ruter, at man må planlegge- og ikke minst at alt ikke er over bare fordi man måtte drepe/ta ut en uheldig sivilist. Finn ut om noen skal dit du plasserer den nylige avdøde/bevisstløse personen så du ikke blir oppdaget, eller få jobben din gjort før alt bryter ut i kaos. Det er vanskelig å tenke på andre ting når et så detaljrikt spill med så mye å gjøre på så mange forskjellige måter, er på vei til butikkene.

Anbefalte systemkrav til dette spillet er i7-4790, 16GB RAM og GTX 1070 8GB. Her anbefaler vi vår gaming PC Progear Dante som tilfredstiller disse kravene og mer. Les mer om Progear Dante her. 

 

Just Cause 4

Rico er tilbake for å ødelegge alt han kommer over i sør-amerikansk villmark, men det gjør også et ekstremt værsystem. Nå får du med andre ord konkurranse! Enorme stormer og gigantiske tornadoer sørger for mer kaos enn noen gang før. Grappling hook’en, wingsuit og alt du kjenner fra forrige spill er med, slik at du nå kan fly i kraftige vinder og drepe og ødelegge i samarbeid med naturen selv. I Just Cause 4 får du mindre James Bond gameplay-følelse og mer av Mission Impossible. Vi gleder oss så mye til dette spillet fordi friheten blir større enn før (ja det er faktisk mulig) over et spillområde på hele 1024 kvadratkilometer. Det er ikke et fly eller helikopter, en bil eller båt du ikke kan ødelegge, kjøre eller fly. Av det vi har sett fra E3 og «early gameplay» så er naturen i spillet også sinnsykt vakkert å se på.

Square Enix har i alle fall skjønt hva det er som sluker oss. De har sørget for et vakkert, optimalisert sandbox spill som nesten ikke kan føles mindre lineært når man gjør oppdrag. Vi snakker veldig mange timer for å fullføre spillet. Du kan doble antall timer om du vil finne alle collectables, ting å oppdage og så videre. Men det som alle vet er at mesteparten av tiden vil gå til å eksperimentere med grappling hook’en, gjøre farlige wingsuit flyvninger, drepe folk på nye grusomme måter, plage trafikkflyten og ødelegge ting på pur «f». Dette vil bli en fryd å spille i November.

Anbefalte systemkrav til dette spillet er i7-4790, 16GB RAM og GTX 1070 8GB. Her anbefaler vi vår gaming PC Progear Dante som tilfredstiller disse kravene og mer. Les mer om Progear Dante her. 

 

Insurgency: Sandstorm

Vi i Progear staben begynner vel kanskje å dra på åra når det kommer til FPS online med/mot andre spillere. Uten å legge skylda på helse, har det mye med superhastighet, overdreven respawnhastighet og slikt å gjøre. Vi er ikke store fans av å spille karakterer som skifter mellom 2 forskjellige våpen på et halvt sekund eller kan løpe like fort som Flash spaserer, uten å tenke på utholdenhet. Om man vil oppleve faktisk frykt av å møte en fiende eller føle realistiske bevegelser i hver bevegelse, er Insurgency: Sandstorm noe for deg.

Vi likte spillet Squad svært godt av overnevnte grunner, men også fordi man ikke kunne bare løpe av gårde på egenhånd og ta ut en hel base med spillere fordi man hadde «skillz» eller de rette våpnene. Den samme funksjonen vil bli i Sandstorm. Spillet er så velbalansert at du MÅ holde ved lagkameratene dine og kommunisere med de for å få noe gjort. Du dør svært raskt av veldig få skudd, du trenger en som kan bandasjere større skader og noen som kan fikse ammo til deg. Alt er begrenset, men fungerer utrolig bra når man spiller sammen. Hvis du mangler venner trenger du ikke bekymre deg. Det blir satt opp grupper med gruppeledere. Liker du de ikke kan du enkelt finne en ny, eller lage en selv. Fungerer ikke gruppen din vil det heller ikke fungere på slagmarka. Kommunikasjon er høyst viktig, men når det blir utført rett så er det en fryd!

Alle bevegelser er realistiske (altså langsomme), våpenskifte går mye treigere enn hva du er vant til i andre spill og du aner nesten aldri hvor mye ammo du har eller om du skyter mot venner eller fiender. HUD er nesten ikke-eksisterende i spillet, noe som fremhever følelsen av realisme betydelig. Mye av hensikten med mangel på informasjon- som for eksempel om det falt en granat på siden av deg eller ikke, eller om det du ser er en fiende eller venn- er for å få deg til å ta ting mer med ro. Rop ut når du ser en fiende, lytt til fotskritt og hvilken retning du hører skudd så har du en stor fordel. Rekylen til alle våpen er høye og du mangler stort sett et crosshair. Hvis ikke dette er bedre enn CoD (og delvis Battlefield), så vet ikke vi. Realismen er stor og grafikken bedre. Hadde lommeboka vår hatt hender og føtter, ville den slått oss alle bevisstløse og stukket av for lengst.
For Insurgency: Sandstorm er noe vi bare må ha.

Anbefalte systemkrav til dette spillet er i5-750, 6GB RAM og GTX 750 TI. Her anbefaler vi vår gaming PC Progear Teemo som tilfredstiller disse kravene og mer. Les mer om Progear Teemo her.

Red Dead Redemption 2

Ja vi vet godt at dette kanskje ikke kommer til PC, men vi kan ikke være «PC Master Race» når Rockstar slår på stortromma. Flere ganger har de lansert spill som ikke kommer til PC før det er gått et år eller 2. Dessverre så kom aldri Red Dead Redemption til PC, men vi ligger å håper at oppfølgeren gjør det en gang.

Altså, hvem er det som ikke ser frem til dette? Det er få utgivelser fra konkrete spillindustrier vi gleder oss så mye til som ved Rockstar sine utgivelser. Rockstar er mest kjent for Grand Theft Auto serien som legger svært tung vekt på realitisk AI i storskala, storymode og visuelt imponerende, moderne verdener. Dette gjorde de med Red Dead Redemption (RDR), bare at biler, fine dresser, duer og skyskrapere ble byttet ut med hester, slitne klær, gribber og kroer fylt med pianomusikk og fylliker.

Red Dead Redemption 2 (RDR2) vil tilby hva det første bød på, men MYE mye mer. En svært atmosfærisk verden, fullpakket av interaktivt liv og gjøremål i et økosystem større enn i noe annet spill. RDR2 ser ut til å kunne tilby en utrolig rik opplevelse av Amerikansk historie igjennom nydelige visuelle opplevelser, og gjenskapelse av populære karakterer fra den virkelige verdenen. Rockstar sier også at interaksjoner er mye dypere og AI aldri har hatt så sømløs deltagelse i hva spilleren, verdenen og andre AI gjør. Gamespot skrev blant annet om hvor naturlig alt føles og beveger seg- noe så smått som hestens man i vinden og avtrykk i jord og snø var imponerende flott. RDR2 vil bli en opplevelse ut av denne verdenen som kommer til å sette en ny standard for kommende spill- og ikke minst oppsluke oss så mye at familiene våre blir forbanna når vi ikke dukker opp på slektstreffet. Den guttedrømmen man hadde om å være en badass cowboy er mye mer sannsynlig i oppfølgeren enn i den første. Nå er du faktisk et gjengmedlem som er ute etter å rane banker og tog. Jakt vil være en stor del av spillet, og interaksjon mellom folk vil være mye mer realistisk og komplisert enn noen gang. Vi vil alle få flere «WOW!»-øyeblikk, noe som kan forventes med tanke på hvem det er som lager denne diamanten.

Gå til top knap